SZKOŁA PODSTAWOWA
W SOSW funkcjonuje Szkoła Podstawowa dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym i znacznym. Uczniowie szkoły realizują zadania programowe w ramach zespołów edukacyjno-terapeutycznych zwanych klasami. Liczba uczniów w każdym zespole wynosi 6-8 uczniów. Praca z klasami oparta jest na realizowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych konstruowanych dla każdego dziecka w oparciu o orzeczenie wydane przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną, obserwację ucznia oraz rozmowę z rodzicami.
Szkoła Podstawowa Specjalna obejmuje dwa etapy edukacyjne:
-
pierwszy etap edukacyjny: klasy I-III
Edukacja dzieci ma charakter całościowy i zintegrowany, oparta jest na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. Wszystkie oddziaływania dydaktyczne i wychowawcze traktowane są łącznie co tworzy spójny i twórczy proces rewalidacyjny. Uczniowie nabywają umiejętności z zakresu samoobsługi, komunikowania się, podstawowych technik szkolnych, poznają najbliższe środowisko społeczno – przyrodnicze. Uczą się też współdziałania w grupie, właściwego zachowania w szkole i w domu, dbałości o porządek, własne bezpieczeństwo i zdrowie. W ramach zajęć wprowadzane są również elementy ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania i pisania oraz elementy pojęć matematycznych.
-
drugi etap edukacyjny: klasy IV-VI
Na II etapie edukacyjnym kształcenie obejmuje następujące obszary oddziaływania - przedmioty:
- funkcjonowanie w środowisku
- plastyka
- technika
- muzyka z rytmiką
- wychowanie fizyczne
- religia
Uczniowie mogą poszerzać swoje wiadomości i umiejętności zdobyte w pierwszy etapie edukacyjnym szkoły podstawowej. Zadania dobierane są w taki sposób aby były osiągalne przez uczniów.Integralną częścią edukacji w szkole jest rewalidacja indywidualna. To blok zajęć wspomagających rozwój dziecka w sposób korekcyjny, kompensacyjny i usprawniający.