Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Sulejowie

STATUT SPECJALNEGO PRZEDSZKOLA W SULEJOWIE

 STATUT  PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM  W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM,  Z AUTYZMEM I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W SULEJOWIE


PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59).  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego  (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1451). 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578).  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolnowychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjnowychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1606). 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1534). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646). 11. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1870).

Załącznik Nr 1  do Uchwały nr 22/2017 z dnia 24.11.2017r
 
 
 
 
STATUT  PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM  W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM,  Z AUTYZMEM I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W SULEJOWIE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59).  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego  (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1451). 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578).  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolnowychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjnowychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1606). 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1534). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646). 11. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1870).
 
 
 
 
 
 

 
 
Rozdział 1 
Informacje o przedszkolu 
 
§  1.  1. Przedszkole Specjalne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu   umiarkowanym i znacznym, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi   zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem.  2.  Przedszkole wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego                      w Sulejowie. 3.  Siedziba przedszkola mieści się w Sulejów 69, 27-515 Tarłów.
 
§ 2. 1.   Organem prowadzącym przedszkole jest Powiat Opatowski. 2.  Nadzór  pedagogiczny  nad  przedszkolem  pełni Kurator  Oświaty   w Kielcach.  3.  Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio   z budżetu Powiatu Opatowskiego.
 
§ 3. 1.    Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy. 2.  Przedszkole zapewnia wyżywienie. 3.  Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:  1) śniadanie;  2) obiad;  3) podwieczorek.  4.  Kuchnia przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi   dla dzieci w wieku przedszkolnym.  5.  Jadłospisy  planowanych  posiłków  ustalane  są  przez  kucharkę,  a  zatwierdza  je   Dyrektor.  6.  W przedszkolu na wniosek rodziców, poparty zaleceniem lekarza, przygotowywane   są posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi.  7.  Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku   przez osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne   do audycji, widowiska, przedstawienia szkolnego, lekcji otwartej itp. Zgodę na   nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje Dyrektor, po uprzednim otrzymaniu zgody   od rodziców dzieci.
 
           Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 4. 1.    Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania   przedszkolnego, w tym zadania  wychowawczo-profilaktyczne.  2.  Celem  przedszkola  jest  wsparcie  całościowego  rozwoju  dziecka  w  osiąganiu   dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.  3.  Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej   w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.  4.  Zadaniem przedszkola jest w szczególności:  1)  pełna realizacja programu wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści,   metod  i  organizacji  poszczególnych  zajęć  do  możliwości  psychofizycznych   dzieci;  2)  promowanie   zdrowego   stylu   życia   i   przeciwdziałanie   współczesnym   zagrożeniom;  3)  udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;  4)  zapewnienie   dzieciom   bezpiecznych   i   higienicznych   warunków   pobytu   w oddziale przedszkolnym; 
 
 
 

 
 
 
5)  tworzenie  warunków  umożliwiających  dzieciom  swobodny  rozwój,  zabawę   i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. 
§ 5. 1. W  celu  wspierania  potencjału  rozwojowego  dzieci  i  stwarzania  im  warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, w przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 2. Pomoc, o której jest mowa w ust. 1, organizuje Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami. 3.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na   rozpoznawaniu   i   zaspakajaniu   ich   indywidualnych   potrzeb   rozwojowych   i  edukacyjnych,  a  także  na  rozpoznawaniu  ich  indywidualnych  możliwości   psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie   w przedszkolu.  4.  Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby   rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z Poradnią   Psychologiczno-Pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli   oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.  6. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy. 7.  Przedszkole  organizuje  i  udziela  rodzicom  dzieci  i  nauczycielom  pomocy   psychologiczno-pedagogicznej  polegającej  na  wspieraniu  ich  w  rozwiązywaniu   problemów  dydaktycznych  i  wychowawczych  oraz  rozwijaniu  ich  umiejętności   wychowawczych.  8.  Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających   nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych   oraz rozwijania ich umiejętności. 
§  6.  1.  Przedszkole  organizuje  naukę  i  opiekę  dla  dzieci  z  niepełnosprawnościami  wymienionymi w  §  1 ust.  1 w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem szkolnym i lokalnym.  2.  Dzieciom zapewnia się: 
1)  realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;  2)  dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych   potrzeb i możliwości edukacyjnych;  3)  zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby   rozwojowe  i  edukacyjne  oraz  możliwości  psychofizyczne  w  tym  zajęcia   rewalidacyjne. 
§  7 1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych  i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.  2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:  1)  możliwości  dzieci,  ich  oczekiwania  poznawcze  i  potrzeby  wyrażania  swoich   stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;  2)  specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;  3)  potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich   rozwoju;  4)  organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;  5)  organizowanie  zabaw  ruchowych  i  muzyczno-ruchowych,  w  tym  zabaw  na   świeżym powietrzu; 
 
 
 
 
 

 
 
 
6)  wykorzystanie   każdej   naturalnie   pojawiającą   się   sytuacji   edukacyjnej   umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.  3.  Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, pełni ono funkcję doradczą   i wspomagającą:  1)  pomaga  w  rozpoznawaniu  możliwości  i  potrzeb  rozwojowych  dziecka  oraz   podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;  2)  informuje na bieżąco o postępach dziecka;  3)  uzgadnia  wspólnie  z  rodzicami  kierunki  i  zakres  zadań  realizowanych   w przedszkolu;  4)  uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej. 
 
 
Rozdział 3 
 
Organy przedszkola 
§ 8. Organami przedszkola są:  1)  Dyrektor;  2)  Rada Pedagogiczna;  3)  Rada Rodziców. 
§ 9. 1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je   na zewnątrz;  2.  Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych   przepisach dla: 
1)  kierownika   jednostki   organizacyjnej   o   charakterze   prawnym   zakładu   administracyjnego, którym zarządza;  2)  kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki   finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;  3)  organu   administracji   publicznej   w   sprawach   wydawania   decyzji   administracyjnych,  postanowień  i  zaświadczeń  oraz  innych  oddziaływań   administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;  4)  Dyrektora    publicznego    przedszkola    prowadzonego    przez    Powiat   Opatowski;  5)  Przewodniczącego  Rady  Pedagogicznej  Specjalnego  Ośrodka  Szkolno-  Wychowawczego;  6)  organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.  3.  Szczegółowe  kompetencje  Dyrektora  określa  ustawa  oraz  odrębne  przepisy   dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.  4.  Dyrektor  dąży  do  zapewnienia  wysokiej  jakości  pracy  przedszkola  i  realizacji   przypisanych jej zadań.  5.  Dyrektor  przyjmuje  skargi  i  wnioski  dotyczące  organizacji  pracy  przedszkola,   przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu. 
 
§  10.  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji  statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.  2.  Kompetencje  stanowiące  i  opiniujące  Rady  Pedagogicznej  określają  odrębne   przepisy.  3.  Rada  Pedagogiczna  działa  na  podstawie „Regulaminu  Rady  Pedagogicznej  Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego” 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
§ 11. 1.  Rada  Rodziców  jest  kolegialnym  organem  przedszkola,  reprezentującym  ogół rodziców w danym roku szkolnym. 2.  Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców.  3.  Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób   przeprowadzania  wyborów  określa „Regulamin  Rady  Rodziców  Specjalnego  Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. I. Sendlerowej”.  4.  Rada  Rodziców  tworzy  warunki  współdziałania  rodziców  z  nauczycielami  we   wszystkich działaniach przedszkola.  5.  Kompetencje stanowiące i opiniujące Rady Rodziców określa ustawa.  6.  Dokumentacja  działania  Rady  Rodziców  jest  przechowywana  w  Specjalnym   Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
§ 12. 1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.  2.  Działalność organów przedszkola jest jawna o ile przepisy odrębne nie stanowią   inaczej.  3.  Organy przedszkola tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku   i zaufaniu.  4.  Dyrektor co najmniej raz w roku organizuje  wspólne spotkanie przedstawicieli   organów kolegialnych przedszkola.  5.  Dyrektor w drodze zarządzenia określa zasady przekazywania informacji pomiędzy   organami przedszkola z uwzględnieniem sposobu wewnątrzszkolnego publikowania   uchwał organów kolegialnych przedszkola o ile treść ich jest jawna:  1)  Dyrektor - Rada Pedagogiczna:  a)  zarządzenia;  b)  zebrania Rady Pedagogicznej;  c)  zebrania zespołów zadaniowych;  d)  dokumentacja szkolna:  ; 
 
 księga zastępstw; 
 
2)  Dyrektor - Rada Rodziców:  a)  tablice informacyjne;  b)  zebrania z rodzicami;  c)  zebrania Rady Rodziców;  d)  sekretariat;  e)  strona internetowa. 
 
Rozdział 4 
 
Organizacja pracy przedszkola 
§  13.  1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku  kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.  2.    W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może   być objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.  3.  W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego   wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie   dłużej  jednak  niż  do  końca  roku  szkolnego  w  roku  w  roku  kalendarzowym,   w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci jest odraczany.  4.  Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne. 
 
 
 
 
 

 
 
 
§ 14. 1. Przedszkole jest placówką feryjną.  2.  Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw                      ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.  3.  Przedszkole  funkcjonuje od poniedziałku do piątku  w godzinach od 8. do 13.00.  4.  Realizacja treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego   odbywa  się  przez  cały  dzień  pobytu  dziecka  w  przedszkolu  w  trakcie  zajęć   kierowanych i niekierowanych.  5.  Organizację  pracy  przedszkola  określa  ramowy  rozkład  dnia  ustalony  przez   Dyrektora  z  uwzględnieniem  zasad  ochrony  zdrowia  i  higieny  nauczania,   wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.  6. Rozkład dnia w miarę potrzeb może być zmieniony w ciągu dnia.  7. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca. . 
§  15. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki  i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.  2.  Przedszkole  sprawuje  opiekę  nad  dziećmi,  dostosowując  sposoby  i  metody   oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:  1)  zapewnia  bezpośrednią  i  stałą  opiekę  nad  dziećmi  w  czasie  pobytu   w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;  2)  zapewnia  dzieciom  poczucie  bezpieczeństwa  pod  względem  fizycznym   i psychicznym.  3.  Za  zdrowie  i  bezpieczeństwo  dzieci  odpowiada  nauczyciel  pełniący  obowiązki   zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom   upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.  4.  W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby   dorosłej.  5.  Dla  dzieci  w  przedszkolu  mogą  być  organizowane  zajęcia  poza  terenem   przedszkola.  6.  Udział  dzieci  w  zajęciach  poza  terenem  przedszkola  wymaga  pisemnej  zgody   rodziców.  7.  Zasady opieki nad dziećmi w czasie wyjść, wycieczek, imprez pozaprzedszkolnych,   imprez turystycznych określają odrębne przepisy.
 
§ 16. 1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:  1)  znajomości realizowanych programów i planów zajęć;  2)  uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania   i rozwoju;  3)  pomocy  w  rozpoznawaniu  przyczyn  trudności  rozwojowych  dzieci,  a  także   rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;  4)  zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z  organizacją  oddziału   przedszkolnego,   wyposażenia   pomieszczeń   przedszkolnych   do   zajęć   dydaktyczno-opiekuńczych,  organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych   zajęć;  5)  wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.  2.  Obowiązkiem rodziców jest:  1) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne   zawiadamianie o chorobach zakaźnych;  2) dbanie o higienę dziecka i estetyczny ubiór;  3)   zaopatrzenie   dziecka   w   niezbędne   przedmioty,   przybory   i   pomoce   umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach;  4) informowanie  Dyrektora  lub  nauczyciela  dziecka  o  wszelkich  zdarzeniach   i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem   oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną; 
 
 
 
 

 
 
5) terminowe uiszczanie odpłatności za wyżywienie dziecka w przedszkolu;  6) współdziałanie  z  nauczycielem  w  celu  skutecznego  stymulowania  rozwoju   dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb.  3. Przedszkole  określa  formy  współdziałania  z  rodzicami  oraz  częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami: 1) zebrania ogólne;  2) zebrania oddziałowe;  3) konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielami, specjalistami   - w miarę potrzeb;  4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem   pracy przedszkola na dany rok szkolny;  5) zajęcia otwarte dla rodziców;  6) dni adaptacyjne w pierwszym tygodniu września;  7) kącik informacji dla rodziców;  8) wystawy prac plastycznych dzieci. 
§ 17. 1. W przedszkolu prowadzi się zajęcia rewalidacyjne.  2.  Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut.  3.  W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa   w ust. 1, w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując jednak ogólny tygodniowy   czas trwania zajęć, o których mowa w ust.1.  4.  Zajęcia,  o  których  mowa  w  ust.  1,  organizuje  się  według  zaleceń  Poradni  Psychologiczno-Pedagogicznej,  bądź  zaleceń  lekarza  specjalisty,  po  dokładnym przeanalizowaniu  orzeczeń  o  potrzebie  kształcenia  specjalnego  uczniów  przez zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.  5.  Przydział zajęć rewalidacyjnych jest uzależniony od możliwości kadrowych szkoły.  6.  Przydział  zajęć  rewalidacyjnych  zapisany  jest  w  indywidualnych  programach   edukacyjno-terapeutycznych uczniów.  7.  Udział w zajęciach jest dobrowolny i bezpłatny. 
 
§ 18. 1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie realizacji   podstawy programowej dla dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego   w godzinach od 8.00 do 13.00.  2.  Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.  3.  Za świadczenie w zakresie opieki, wychowania i nauczania dzieci nie realizujących   obowiązku wychowania przedszkolnego, wykraczające poza czas określony w ust.   1, rodzice wnoszą opłaty na zasadach określonych w odrębnych przepisach.  4.  Zasady stosowani ulg i zwolnień z opłat o których mowa w ust. 2 określają odrębne   przepisy.  5.  Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalane są przez   organ prowadzący uchwałą Rady Powiatu. 
 
Rozdział 5 
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci 
 
§ 19. 1. W przedszkolu organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dzieci zwane dalej WWRD: 1)  WWRD  przysługuje  dziecku  od  chwili  wykrycia  niepełnosprawności  do   podjęcia nauki w szkole;  2)  zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu;  3)  w przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą   organu  prowadzącego,  miesięczny  wymiar  godzin  może  być  większy  niż   określony w pkt 2; 
 
 
 
 

 
 
 
4)  zajęcia w ramach  WWRD są  prowadzone indywidualnie z  dzieckiem i jego   rodziną.  W  przypadku  dzieci,  które  ukończyły 3  r.  ż.,  zajęcia  mogą  być  prowadzone w grupach 2 lub 3 osobowych z udziałem ich rodzin;  5)  zajęcia w ramach WWRD, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 r.  ż., mogą być prowadzone także w domu rodzinnym;  6)  zajęcia w ramach WWRD odbywają się w miejscu ustalonym przez Dyrektora   w uzgodnieniu z rodzicami;  7)  zajęcia z w ramach WWRD prowadzone są zgodnie z organizacją na dany rok   szkolny.  8)  Zespół WWRD jest powoływany przez Dyrektora.  2. W skład zespołu o którym mowa w ust. 1 pkt 8 wchodzą:  1)  pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności   dziecka;  2)  inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. 3. Do zadań zespołu o którym mowa ust. 1 pkt 8 i ust. 2 należy:  1)  ustalenie  kierunków  i  harmonogramu  działań  podejmowanych  w  zakresie   WWRD  uwzględniających  rozwijanie  aktywności  i  uczestnictwa  dziecka   w życiu  społecznym  oraz  eliminowanie  barier  i  ograniczeń  w  środowisku   utrudniających jego funkcjonowanie;  2)  nawiązanie w współpracy z:  a)  przedszkolem   lub   innym   podmiotem, gdzie   dziecko   objęte   jest  oddziaływaniem terapeutycznym w celu zapewnienia spójności oddziaływań;  b)  podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka, zapewnienia   mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego, porad, konsultacji. 
 
 
Rozdział 6 
Nauczyciele i pracownicy przedszkola 
 
§ 20. 1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.  2.  Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:  1)  nauczyciel wychowania przedszkolnego; .  3.  Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są:  1)  Pracownicy administracji;  2)  Pracownicy obsługi.  4.  Szczegółowy   zakres   obowiązków,   odpowiedzialności   i   uprawnień   dla   poszczególnych nauczycieli i pracowników określają odrębne dokumenty tworzone   na podstawie prawa pracy. 
§ 21. 1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola,   zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy   przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.  2.  Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską   o ich  zdrowie,  poszanowanie  godności,  a  także  uważne  towarzyszenie  im   w osiąganiu dojrzałości szkolnej.  3.  Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:  1)  realizowanie programu pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;  2)  organizowanie    procesu    dydaktyczno-wychowawczego    umożliwiającego   nabywanie różnorodnych doświadczeń;  3)  zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;  4)  prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów   rozwojowych i ich przyczyn; 
 
 
 
 

 
 
5)  systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;  6)  komunikowanie  się  z  rodzicami  w  sprawach  rozwoju  dzieci  i  osiąganiu   kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;  7)  organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;  8)  realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora, a wynikających z bieżącej   działalności placówki;  9)  nauczyciel kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci oraz sprzęt, pomoce   i inne narzędzia;  10) nauczyciel udziela natychmiastowej pomocy dziecko w sytuacji, gdy ta pomoc   jest niezbędna, powiadamia Dyrektora oraz rodziców o zaistniały zdarzeniu,   wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach - np. podwyższona   temperatura;  11) opieka nad powierzonymi pomieszczeniami oraz troska o znajdujący się w nich   sprzęt i wyposażenie.  4.  Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego   podnoszenia  i  aktualizowania  wiedzy  i  umiejętności  pedagogicznych  poprzez  aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym    organizowanym w przedszkolu i przez instytucje wspomagające szkołę. 
 
§ 22. 1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli,   zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem   propozycji rodziców.  2.  Dla  zapewnienia  ciągłości  i  skuteczności  pracy  wychowawczej  i  dydaktycznej,   nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do   przedszkola.  3.  Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku, gdy:  1)  sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrektora,  2)  Rada  Rodziców  danego  oddziału  zwróci  się  do  Dyrektora  z  pisemnym   wnioskiem   o   zmianę   wychowawcy,   wniosek   musi   być   uzasadniony   i potwierdzony  czytelnymi  podpisami  przez  zwykłą  większość  rodziców    § 23. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Nauczyciele: 1)  zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na   temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także   rozwoju i zachowania ich dziecka;  2)  udzielają  porad  rodzicom  w  sprawach  wychowania  i  dalszego  kształcenia   dziecka;  3)  organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną;  4)  uwzględniają  wspólnie  z  rodzicami  kierunki  i  zakres  zadań  realizowanych   w przedszkolu. 
§ 24. 1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania   przedszkola,  utrzymanie  obiektu  i  jego  otoczenia  w  sposób  zapewniający   bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość.  2.  Do  obowiązków  pracowników  administracji  i  obsługi  w  zakresie  zapewnienia   bezpieczeństwa dzieciom należy:  1)  przestrzeganie przepisów i zasad BHP;  2)  ustawiczne monitorowanie stanu technicznego sprzętu i urządzeń na terenie   placówki;  3)  monitorowanie ruchu dzieci i interesantów w placówce;  4)  bieżące   informowanie   Dyrektora   o   każdym   zagrożeniu   zdrowia   lub   bezpieczeństwa dzieci. 
 
 
 
 
 

 
 
 
3.  Szczegółowy  zakres  obowiązków  odpowiedzialności  i  uprawnień  pracowników,   o których mowa w ust. 1, ustala Dyrektor. 
Rozdział 7 
Prawa i obowiązki dzieci 
 
§ 25. 1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:  1)  właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo   i ochronę przed zjawiskami przemocy;  2)  organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;  3)  życzliwego i podmiotowego traktowania;  4)  poszanowania godności osobistej;  5)  akceptacji takim jakim jest;  6)  własnego tempa rozwoju;  7)  przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;  8)  sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;  9)  pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych. 2. Od dziecka w przedszkolu wymaga się:  1)  podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia   społecznego;  2)  przestrzegania zasad higieny osobistej;  3)  poszanowania wytworów innych dzieci.  3.  Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu   w przypadku  nieusprawiedliwionej  nieobecności  trwającej  co  najmniej 30  dni  i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności.  4. Skreślenie dziecka z listy dzieci w przedszkolu, o którym mowa w ust. 3, następuje w drodze decyzji administracyjnej. 5. Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Pomorskiego Kuratora Oświaty. 6. W  trakcie  postępowania  odwoławczego  dziecko  ma  prawo  uczęszczać  do przedszkola.
 
Rozdział 8 
Współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym 
 
§ 26. Przedszkole w codziennej pracy współdziała z:  1)  Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi:  a)  konsultacje dzieci, rodziców;  b)  udział w organizowanych szkoleniach, warsztatach;  c)  uzyskania   wsparcia   merytorycznego   dla   nauczycieli   i   specjalistów   udzielających  dzieciom  i  rodzicom  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej   w przedszkolu,  d)  udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej   związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci.  2)    Instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci:  a)  Centrum Pomocy Rodzinie:  dzieci  są  uczestnikami  zajęć   w przedszkolu; 
 
 
 psychologiem. 
 
 
 

 
 
 
b)  Ośrodki Pomocy Społecznej:  wiania; 
 
 
§  27.  1.  Współpraca  rodziców  z  organami  przedszkola  jest  niezbędna  dla  zapewnienia  warunków uzyskania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania dzieci.  2.  Rodzice mają prawo do wychowania swoich dzieci, a przedszkole ma wspomagać   wychowawczą rolę rodziny.  3.  Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania, nauczania moralnego   i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami.  4.  Rodzice mają prawo:  1)  współuczestniczyć w uroczystościach i imprezach wynikających z kalendarza   na dany rok szkolny, m.in.:  a)  rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego;  b)  Wigilia, Śniadanie Wielkanocne;  c)  Kwiecień miesiącem wiedzy nt. autyzmu;  d)  apele okolicznościowe.  2)  współorganizować akcje oddziałowe, szkolne i poza szkolne:  a)  kiermasze okolicznościowe;  b)  festyny;  c)  urodziny w oddziale;  d)  Kwiecień miesiącem wiedzy nt. autyzmu;  e) …. 5. Rodzice mają prawo do: 1)  zapoznania się ze statutem oraz współtworzenia tego dokumentu poprzez udział   swoich przedstawicieli w Radzie Rodziców;  2)  zapoznania się z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym dla ich   dziecka,  3)  uzyskiwania  na  bieżąco  rzetelnej  informacji  o  dziecku,  jego  rozwoju  oraz   zachowaniu w grupie,  4)  porad psychologa i pedagoga szkolnego;  5)  dyskrecji  i  poszanowania  prywatności  w  rozwiązywaniu  problemów  dziecka   i rodziny;  6)  występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie przedszkola;  7)  zapoznania  się  na  początku  roku  szkolnego  z  terminarzem  stałych  spotkań   z nauczycielami (dyżury pedagogiczne, zebrania);  8)  zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola;  9)  informacji  o  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej,  którą  zostało  objęte  ich   dziecko.  6.  Rodzice są obowiązani do:  1)  udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka mającej wpływ na jego   bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;  2)  regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań   wychowawczych;  3)  zapewnienia dzieciom regularnego uczęszczania na zajęcia;  4)  terminowego  dokonywania  opłaty  za  korzystanie  dziecka  z  wyżywienia   w przedszkolu;  5)  każdorazowo, dnia poprzedzającego, zgłoszenie nieobecność dziecka na zajęciach   w przedszkolu; w przypadku niedopełnienia tej formalności rodzice ponoszą pełne   koszty odpłatności za wyżywienie;  6)  pisemnego poinformowania nauczyciela o osobach mających prawo odbierania   dziecka z przedszkola; 
 
 
 
 

 
 
 
 
7.  Rodzice mają prawo działać w strukturach Rady Rodziców w zakresie określonym   przez regulamin Rady Rodziców.  8.  Rodzice mają prawo występować z wnioskiem do Dyrektora o zmianę wychowawcy   oddziału.  Rozdział 9
Postanowienia końcowe 
 
§ 28.  Sprawy  nieuregulowane  w  statucie  są  rozstrzygane  w  oparciu  o  obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 29. 1. Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola. 2.  Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości   Rady Rodziców.  3.  Rada  Rodziców  ma  prawo  wnieść  uwagi  do  planowanych  zmian  w  statucie   w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.  4.  Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie. 
 
§  30.  Tekst  statutu  w  formie  ujednoliconej  jest  publikowany  na  stronie  internetowej   Ośrodka. 
 
 
 
Statut Przedszkola Specjalnego uchwalono Uchwałą  Rady Pedagogicznej w dniu 24.11.2017r.