STATUT PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM, Z AUTYZMEM I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W SULEJOWIE
PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59). 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1451). 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolnowychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjnowychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1606). 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1534). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646). 11. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1870).
Załącznik Nr 1 do Uchwały nr 22/2017 z dnia 24.11.2017r
STATUT PRZEDSZKOLA SPECJALNEGO DLA DZIECI Z UPOSLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM, Z AUTYZMEM I NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W SULEJOWIE
PODSTAWA PRAWNA: 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59). 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 60). 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1451). 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolnowychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjnowychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1606). 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1534). 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646). 11. Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 1870).
Rozdział 1
Informacje o przedszkolu
§ 1. 1. Przedszkole Specjalne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem. 2. Przedszkole wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Sulejowie. 3. Siedziba przedszkola mieści się w Sulejów 69, 27-515 Tarłów.
§ 2. 1. Organem prowadzącym przedszkole jest Powiat Opatowski. 2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Kurator Oświaty w Kielcach. 3. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Powiatu Opatowskiego.
§ 3. 1. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy. 2. Przedszkole zapewnia wyżywienie. 3. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się: 1) śniadanie; 2) obiad; 3) podwieczorek. 4. Kuchnia przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym. 5. Jadłospisy planowanych posiłków ustalane są przez kucharkę, a zatwierdza je Dyrektor. 6. W przedszkolu na wniosek rodziców, poparty zaleceniem lekarza, przygotowywane są posiłki dla dzieci z dietami żywieniowymi. 7. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia szkolnego, lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje Dyrektor, po uprzednim otrzymaniu zgody od rodziców dzieci.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 4. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania wychowawczo-profilaktyczne. 2. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole. 3. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. 4. Zadaniem przedszkola jest w szczególności: 1) pełna realizacja programu wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci; 2) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom; 3) udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 4) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w oddziale przedszkolnym;
5) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
§ 5. 1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, w przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 2. Pomoc, o której jest mowa w ust. 1, organizuje Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu. 4. Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające. 5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi. 6. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy. 7. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych. 8. Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności.
§ 6. 1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnościami wymienionymi w § 1 ust. 1 w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem szkolnym i lokalnym. 2. Dzieciom zapewnia się:
1) realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; 2) dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych; 3) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne.
§ 7 1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci. 2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia: 1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy; 2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci; 3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju; 4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci; 5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej. 3. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, pełni ono funkcję doradczą i wspomagającą: 1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej; 2) informuje na bieżąco o postępach dziecka; 3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu; 4) uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 8. Organami przedszkola są: 1) Dyrektor; 2) Rada Pedagogiczna; 3) Rada Rodziców.
§ 9. 1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz; 2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
1) kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza; 2) kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych; 3) organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów; 4) Dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez Powiat Opatowski; 5) Przewodniczącego Rady Pedagogicznej Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego; 6) organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola. 3. Szczegółowe kompetencje Dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2. 4. Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych jej zadań. 5. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
§ 10. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. 2. Kompetencje stanowiące i opiniujące Rady Pedagogicznej określają odrębne przepisy. 3. Rada Pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego”
§ 11. 1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym. 2. Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców. 3. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. I. Sendlerowej”. 4. Rada Rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola. 5. Kompetencje stanowiące i opiniujące Rady Rodziców określa ustawa. 6. Dokumentacja działania Rady Rodziców jest przechowywana w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym.
§ 12. 1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa. 2. Działalność organów przedszkola jest jawna o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej. 3. Organy przedszkola tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu. 4. Dyrektor co najmniej raz w roku organizuje wspólne spotkanie przedstawicieli organów kolegialnych przedszkola. 5. Dyrektor w drodze zarządzenia określa zasady przekazywania informacji pomiędzy organami przedszkola z uwzględnieniem sposobu wewnątrzszkolnego publikowania uchwał organów kolegialnych przedszkola o ile treść ich jest jawna: 1) Dyrektor - Rada Pedagogiczna: a) zarządzenia; b) zebrania Rady Pedagogicznej; c) zebrania zespołów zadaniowych; d) dokumentacja szkolna: ;
księga zastępstw;
2) Dyrektor - Rada Rodziców: a) tablice informacyjne; b) zebrania z rodzicami; c) zebrania Rady Rodziców; d) sekretariat; e) strona internetowa.
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 13. 1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. 2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. 3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci jest odraczany. 4. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
§ 14. 1. Przedszkole jest placówką feryjną. 2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych na podstawie odrębnych przepisów. 3. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8. do 13.00. 4. Realizacja treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego odbywa się przez cały dzień pobytu dziecka w przedszkolu w trakcie zajęć kierowanych i niekierowanych. 5. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców. 6. Rozkład dnia w miarę potrzeb może być zmieniony w ciągu dnia. 7. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca. .
§ 15. 1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania. 2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności: 1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola; 2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym. 3. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia. 4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej. 5. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola. 6. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców. 7. Zasady opieki nad dziećmi w czasie wyjść, wycieczek, imprez pozaprzedszkolnych, imprez turystycznych określają odrębne przepisy.
§ 16. 1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do: 1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć; 2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju; 3) pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień; 4) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia pomieszczeń przedszkolnych do zajęć dydaktyczno-opiekuńczych, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć; 5) wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku. 2. Obowiązkiem rodziców jest: 1) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o chorobach zakaźnych; 2) dbanie o higienę dziecka i estetyczny ubiór; 3) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce umożliwiające dziecku pełną aktywność na zajęciach; 4) informowanie Dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;
5) terminowe uiszczanie odpłatności za wyżywienie dziecka w przedszkolu; 6) współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb. 3. Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami: 1) zebrania ogólne; 2) zebrania oddziałowe; 3) konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem, nauczycielami, specjalistami - w miarę potrzeb; 4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny; 5) zajęcia otwarte dla rodziców; 6) dni adaptacyjne w pierwszym tygodniu września; 7) kącik informacji dla rodziców; 8) wystawy prac plastycznych dzieci.
§ 17. 1. W przedszkolu prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. 2. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut. 3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 1, w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując jednak ogólny tygodniowy czas trwania zajęć, o których mowa w ust.1. 4. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, organizuje się według zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, bądź zaleceń lekarza specjalisty, po dokładnym przeanalizowaniu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów przez zespoły ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 5. Przydział zajęć rewalidacyjnych jest uzależniony od możliwości kadrowych szkoły. 6. Przydział zajęć rewalidacyjnych zapisany jest w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych uczniów. 7. Udział w zajęciach jest dobrowolny i bezpłatny.
§ 18. 1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie realizacji podstawy programowej dla dzieci mających prawo do wychowania przedszkolnego w godzinach od 8.00 do 13.00. 2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. 3. Za świadczenie w zakresie opieki, wychowania i nauczania dzieci nie realizujących obowiązku wychowania przedszkolnego, wykraczające poza czas określony w ust. 1, rodzice wnoszą opłaty na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 4. Zasady stosowani ulg i zwolnień z opłat o których mowa w ust. 2 określają odrębne przepisy. 5. Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalane są przez organ prowadzący uchwałą Rady Powiatu.
Rozdział 5
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
§ 19. 1. W przedszkolu organizuje się wczesne wspomaganie rozwoju dzieci zwane dalej WWRD: 1) WWRD przysługuje dziecku od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole; 2) zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu; 3) w przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny, za zgodą organu prowadzącego, miesięczny wymiar godzin może być większy niż określony w pkt 2;
4) zajęcia w ramach WWRD są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 r. ż., zajęcia mogą być prowadzone w grupach 2 lub 3 osobowych z udziałem ich rodzin; 5) zajęcia w ramach WWRD, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 r. ż., mogą być prowadzone także w domu rodzinnym; 6) zajęcia w ramach WWRD odbywają się w miejscu ustalonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z rodzicami; 7) zajęcia z w ramach WWRD prowadzone są zgodnie z organizacją na dany rok szkolny. 8) Zespół WWRD jest powoływany przez Dyrektora. 2. W skład zespołu o którym mowa w ust. 1 pkt 8 wchodzą: 1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka; 2) inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. 3. Do zadań zespołu o którym mowa ust. 1 pkt 8 i ust. 2 należy: 1) ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie WWRD uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie; 2) nawiązanie w współpracy z: a) przedszkolem lub innym podmiotem, gdzie dziecko objęte jest oddziaływaniem terapeutycznym w celu zapewnienia spójności oddziaływań; b) podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego, porad, konsultacji.
Rozdział 6
Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 20. 1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych. 2. Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy: 1) nauczyciel wychowania przedszkolnego; . 3. Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są: 1) Pracownicy administracji; 2) Pracownicy obsługi. 4. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla poszczególnych nauczycieli i pracowników określają odrębne dokumenty tworzone na podstawie prawa pracy.
§ 21. 1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi. 2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej. 3. Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności: 1) realizowanie programu pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach; 2) organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego umożliwiającego nabywanie różnorodnych doświadczeń; 3) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia; 4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn;
5) systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej; 6) komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej; 7) organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej; 8) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki; 9) nauczyciel kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia; 10) nauczyciel udziela natychmiastowej pomocy dziecko w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadamia Dyrektora oraz rodziców o zaistniały zdarzeniu, wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach - np. podwyższona temperatura; 11) opieka nad powierzonymi pomieszczeniami oraz troska o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie. 4. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenia i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu i przez instytucje wspomagające szkołę.
§ 22. 1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców. 2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola. 3. Dyrektor może dokonać zmiany wychowawcy w przypadku, gdy: 1) sam nauczyciel wniesie stosowną prośbę do Dyrektora, 2) Rada Rodziców danego oddziału zwróci się do Dyrektora z pisemnym wnioskiem o zmianę wychowawcy, wniosek musi być uzasadniony i potwierdzony czytelnymi podpisami przez zwykłą większość rodziców § 23. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Nauczyciele: 1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka; 2) udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka; 3) organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną; 4) uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
§ 24. 1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość. 2. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom należy: 1) przestrzeganie przepisów i zasad BHP; 2) ustawiczne monitorowanie stanu technicznego sprzętu i urządzeń na terenie placówki; 3) monitorowanie ruchu dzieci i interesantów w placówce; 4) bieżące informowanie Dyrektora o każdym zagrożeniu zdrowia lub bezpieczeństwa dzieci.
3. Szczegółowy zakres obowiązków odpowiedzialności i uprawnień pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala Dyrektor.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki dzieci
§ 25. 1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do: 1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy; 2) organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia; 3) życzliwego i podmiotowego traktowania; 4) poszanowania godności osobistej; 5) akceptacji takim jakim jest; 6) własnego tempa rozwoju; 7) przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze; 8) sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym; 9) pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych. 2. Od dziecka w przedszkolu wymaga się: 1) podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego; 2) przestrzegania zasad higieny osobistej; 3) poszanowania wytworów innych dzieci. 3. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 30 dni i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności. 4. Skreślenie dziecka z listy dzieci w przedszkolu, o którym mowa w ust. 3, następuje w drodze decyzji administracyjnej. 5. Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Pomorskiego Kuratora Oświaty. 6. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola.
Rozdział 8
Współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym
§ 26. Przedszkole w codziennej pracy współdziała z: 1) Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi: a) konsultacje dzieci, rodziców; b) udział w organizowanych szkoleniach, warsztatach; c) uzyskania wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i specjalistów udzielających dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, d) udzielania rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci. 2) Instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci: a) Centrum Pomocy Rodzinie: dzieci są uczestnikami zajęć w przedszkolu;
psychologiem.
b) Ośrodki Pomocy Społecznej: wiania;
§ 27. 1. Współpraca rodziców z organami przedszkola jest niezbędna dla zapewnienia warunków uzyskania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania dzieci. 2. Rodzice mają prawo do wychowania swoich dzieci, a przedszkole ma wspomagać wychowawczą rolę rodziny. 3. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania, nauczania moralnego i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami. 4. Rodzice mają prawo: 1) współuczestniczyć w uroczystościach i imprezach wynikających z kalendarza na dany rok szkolny, m.in.: a) rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego; b) Wigilia, Śniadanie Wielkanocne; c) Kwiecień miesiącem wiedzy nt. autyzmu; d) apele okolicznościowe. 2) współorganizować akcje oddziałowe, szkolne i poza szkolne: a) kiermasze okolicznościowe; b) festyny; c) urodziny w oddziale; d) Kwiecień miesiącem wiedzy nt. autyzmu; e) …. 5. Rodzice mają prawo do: 1) zapoznania się ze statutem oraz współtworzenia tego dokumentu poprzez udział swoich przedstawicieli w Radzie Rodziców; 2) zapoznania się z Indywidualnym Programem Edukacyjno-Terapeutycznym dla ich dziecka, 3) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie, 4) porad psychologa i pedagoga szkolnego; 5) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny; 6) występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie przedszkola; 7) zapoznania się na początku roku szkolnego z terminarzem stałych spotkań z nauczycielami (dyżury pedagogiczne, zebrania); 8) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola; 9) informacji o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą zostało objęte ich dziecko. 6. Rodzice są obowiązani do: 1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie; 2) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych; 3) zapewnienia dzieciom regularnego uczęszczania na zajęcia; 4) terminowego dokonywania opłaty za korzystanie dziecka z wyżywienia w przedszkolu; 5) każdorazowo, dnia poprzedzającego, zgłoszenie nieobecność dziecka na zajęciach w przedszkolu; w przypadku niedopełnienia tej formalności rodzice ponoszą pełne koszty odpłatności za wyżywienie; 6) pisemnego poinformowania nauczyciela o osobach mających prawo odbierania dziecka z przedszkola;
7. Rodzice mają prawo działać w strukturach Rady Rodziców w zakresie określonym przez regulamin Rady Rodziców. 8. Rodzice mają prawo występować z wnioskiem do Dyrektora o zmianę wychowawcy oddziału. Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 28. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
§ 29. 1. Zmian w statucie dokonuje Rada Pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola. 2. Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości Rady Rodziców. 3. Rada Rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały. 4. Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.
§ 30. Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej Ośrodka.
Statut Przedszkola Specjalnego uchwalono Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 24.11.2017r.