Program opracowano na podstawie:
- · Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
- · Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych z dnia 20 lipca 2000 r.
· Statutu Szkoły.
· Analizy potrzeb i oczekiwań rodziców uczniów.
· Wniosków wypływające z analizy pracy nauczycieli
MISJA SZKOŁY
Nasza Szkoła to placówka przyjazna dziecku, bezpieczna, stwarzająca warunki rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, gwarantująca skuteczne nauczanie. Nadrzędnym celem jest: wychowanie człowieka prawego, kulturalnego, odpowiedzialnego, wrażliwego, otwartego na potrzeby drugiego.
WIZJA SZKOŁY
Jesteśmy Szkołą, która:
- zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby,
- rozwija uzdolnienia i zainteresowania uczniów poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach,
- upowszechnia zdrowy styl życia kształtując postawy prozdrowotne i proekologiczne,
- wychowuje w duchu prawdy, miłości, dobra, patriotyzmu, uczy poszanowania historii narodu i tradycji regionu,
- systematycznie tworzy własną historię i tradycje, rozwija uczniowski ceremoniał i wzbogaca szkolną symbolikę,
- dąży do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych, a także w relacjach z uczniem niepełnosprawnym,
- dba o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy, wprowadza relacje integrujące nauczycieli, uczniów i rodziców
we wspólnotę szkolną, - jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli,
- wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami w procesie kształcenia i wychowania,
- koordynuje oddziaływania wychowawcze szkoły i domu rodzinnego,
- gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
Celem nadrzędnym programu jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci
i młodzieży. Program zawiera działania, które w sposób systemowy angażują wszystkich uczniów i ich rodziców, kadrę pedagogiczną oraz obsługę szkoły.
W programie uwzględniono ponadto kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023, w szczególności związane z profilaktyką i wychowaniem które dotyczą:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
Cele ogólne
- Ø Celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy wychowanków i przygotowanie ich do życia w dostępnym dla nich zakresie, by mogli w jak najszerszym stopniu zintegrować się ze środowiskiem, a w szczególności budowanie jego tożsamości, rozwijanie autonomii i poczucia godności, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na korzystanie – na miarę indywidualnych możliwości – z jego wolności i praw człowieka, a także pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
Ważne jest, aby uczeń:
1) mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji)
2) zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych;
3) był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie godności własnej i decydowania o sobie;
4) mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej indywidualności;
5) rozumiał na miarę swoich możliwości otaczające go zjawiska społeczne i przyrodnicze;
6) mógł nabywać umiejętności i uczyć się czynności, przydatnych w przyszłym dorosłym życiu;
7) posiadał rzeczywisty obraz samego siebie w oparciu o pozytywne poczucie własnej wartości oraz umiejętność dostrzegania swoich mocnych i słabych stron.
- Ø Funkcjonujący system oświaty zapewnia wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.
Ø Nasza szkoła uznaje, że pierwotne i największe prawa wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice.
- Ø Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami
– wychowują swoją osobowością oraz postawą.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi poczucia bezpieczeństwa, wzmacniania własnej wartości i akceptacji oraz komfortu psychicznego w procesie integracji ze środowiskiem, jednocześnie wspierających aktywność i uczestniczenie w życiu klasy i szkoły.
2.Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
3. Zapewnienie uczniowi udziału w niezbędnych zajęciach rewalidacyjnych, wynikających z jego potrzeb i zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
4. Na zajęciach rewalidacyjnych możliwe jest łączenie uczniów z podobnymi problemami rozwojowymi.
5. Zapewnienie warunków do realizacji celów edukacji i rewalidacji, a w szczególności społecznych i materialnych warunków umożliwiających
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym:
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem oraz między uczniami,
- kształtowanie, kompetencji społecznych, osobistych, komunikacyjnych: tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych,
- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami,
- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych za pomocą mowy lub wspomagających bądź alternatywnych metod komunikacji,
- wspieranie rozwoju komunikacji na każdych zajęciach i we wszystkich sytuacjach szkolnych i poza szkolnych,
- rozwijanie i utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych: stosunki przestrzenne, liczenie, mierzenie, ważenie, rozpoznawanie figur geometrycznych,
- poznawanie stosunków czasowych,
- naukę czytania i pisania jako umiejętności odbierania i nadawania informacji,
- wykorzystywanie naturalnych sytuacji życia codziennego do nauki rozumienia, oraz nabywania języka (przyswajania i uczenia się) i rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania w dostępnej modalności,
- zdobywania elementarnych ,umiejętności matematycznych, przydatnych w codziennym życiu,
- udział w różnego rodzaju zabawach: manipulacyjnych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzyczno-ruchowych, tematycznych i innych,
- rozwój sprawności psychofizycznej (prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego: sportowych i korekcyjnych),
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności lub sygnalizowania potrzeb związanych z samoobsługą i dbaniem o higienę osobistą z poszanowaniem prawa do intymności,
- uczenie się umiejętności kontroli własnych zachowań i kształtowanie niezależności uczuciowej,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
- uczenie umiejętności radzenia sobie z lękiem, niepokojem i stresem oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych;
- uczenie się zachowań zgodnych z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego,
- poznawanie środowiska przyrodniczego, rozbudzanie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą,
- uświadamianie uczniom ich ograniczeń, wynikających z niepełnosprawności, które mogą napotkać w życiu,
- przygotowywanie uczniów do roli dorosłej kobiety i mężczyzny; wprowadzanie elementów wiedzy o rozwoju i zmianach własnego ciała oraz elementów wiedzy seksualności człowieka,
- uczenie umiejętności ochrony siebie, swojej intymności oraz poszanowania intymności innych osób,
- kształtowanie umiejętności bycia asertywnym,
- rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje oraz uczenie obowiązkowości,
- zdobywanie umiejętności technicznych i wykorzystywanie ich w różnych sytuacjach życiowych; korzystanie z urządzeń technicznych, ułatwiających funkcjonowanie w życiu,
- korzystanie z technologii informacyjnej i komunikacyjnej, z uwzględnieniem urządzeń i programów specjalistycznych, zwłaszcza umożliwiających lub ułatwiających komunikowanie się,
- rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczniów,
- poznawanie otoczenia, instytucji, obiektów i miejsc użyteczności publicznej, których uczeń korzysta i będzie korzystał w przyszłości,
- udział w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć, emocji i doświadczeń,
- uprawianie przez uczniów różnych dyscyplin sportu; udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie,
- przygotowanie ucznia do wyboru formy spędzania czasu wolnego i aktywnego w niej udziału,
- przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych i narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, narodu,
NASZ ABSOLWENT
- Ø Opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnokształcącego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- Ø Potrafi porozumieć się z otoczeniem na miarę swoich możliwości słownie lub za pomocą alternatywnych metod komunikacji
- Ø Posiada niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych na poziomie własnych możliwości
Ø Jest zaradny w życiu codziennym, odpowiednio do swojego poziomu sprawności i umiejętności oraz ma poczucie własnej wartości
Ø Uczestniczy w różnych formach życia społecznego, zna i przestrzega ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowując prawo do swojej odrębności;
Ø Rozpoznaje zagrożenia płynące ze świata zewnętrznego. Unika sytuacji niebezpiecznych, potrafi poprosić o pomoc lub radzi sobie samodzielnie;
- Ø Rozwija swoje zainteresowania, potrafi spędzać czas wolny konstruktywnie;
Ø Jest przygotowany do uczestnictwa w życiu społecznym.