Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Sulejowie

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

Program opracowano na podstawie:

  • · Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
  • · Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych z dnia 20 lipca 2000 r.

 · Statutu Szkoły.

 · Analizy potrzeb i oczekiwań rodziców uczniów.

 · Wniosków wypływające z analizy pracy nauczycieli

MISJA SZKOŁY

            Nasza Szkoła to placówka przyjazna dziecku, bezpieczna, stwarzająca warunki rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, gwarantująca skuteczne nauczanie. Nadrzędnym celem jest: wychowanie człowieka prawego, kulturalnego, odpowiedzialnego, wrażliwego, otwartego na potrzeby drugiego.

WIZJA SZKOŁY

Jesteśmy Szkołą, która:

  • zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby,
  • rozwija uzdolnienia i zainteresowania uczniów poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach,
  • upowszechnia zdrowy styl życia kształtując postawy prozdrowotne i proekologiczne,
  • wychowuje w duchu prawdy, miłości, dobra, patriotyzmu, uczy poszanowania historii narodu i tradycji regionu,
  • systematycznie tworzy własną historię i tradycje, rozwija uczniowski ceremoniał i wzbogaca szkolną symbolikę,
  • dąży do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych, a także w relacjach z uczniem niepełnosprawnym,
  • dba o właściwy klimat sprzyjający twórczej i efektywnej pracy, wprowadza relacje integrujące nauczycieli, uczniów i rodziców
    we wspólnotę szkolną,
  • jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli,
  • wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami w procesie kształcenia i wychowania,
  • koordynuje oddziaływania wychowawcze szkoły i domu rodzinnego,
  • gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.

 

Celem nadrzędnym programu jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci
i młodzieży. Program zawiera działania, które w sposób systemowy angażują wszystkich uczniów i ich rodziców, kadrę pedagogiczną oraz obsługę szkoły.

           

            W programie uwzględniono ponadto kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023, w szczególności związane z profilaktyką i wychowaniem które dotyczą:

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
  4. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
  5. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

 

 

Cele ogólne

  • Ø Celem wychowania jest wszechstronny rozwój osobowy wychowanków i przygotowanie ich do życia w dostępnym dla nich zakresie, by mogli w jak najszerszym stopniu zintegrować się ze środowiskiem, a w szczególności budowanie jego tożsamości, rozwijanie autonomii i poczucia godności, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą  mu na korzystanie – na miarę indywidualnych możliwości – z jego wolności i praw człowieka, a także pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.

Ważne jest, aby uczeń:

1) mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji)

2) zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych;

 3) był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miał poczucie godności własnej i decydowania o sobie;

 4) mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej indywidualności;

5) rozumiał na miarę swoich możliwości otaczające go zjawiska społeczne i przyrodnicze;

 6) mógł nabywać umiejętności i uczyć się czynności, przydatnych w przyszłym dorosłym życiu;

 7) posiadał rzeczywisty obraz samego siebie w oparciu o pozytywne poczucie własnej wartości oraz umiejętność dostrzegania swoich mocnych i słabych stron.

  • Ø Funkcjonujący system oświaty zapewnia wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.

 Ø Nasza szkoła uznaje, że pierwotne i największe prawa wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice.

  • Ø Wszyscy pracownicy szkoły są wychowawcami

– wychowują swoją osobowością oraz postawą.

Cele szczegółowe

1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi poczucia bezpieczeństwa, wzmacniania własnej wartości i akceptacji oraz komfortu psychicznego w procesie integracji ze środowiskiem, jednocześnie wspierających aktywność i uczestniczenie w życiu klasy i szkoły.

2.Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

 3. Zapewnienie uczniowi udziału w niezbędnych zajęciach rewalidacyjnych, wynikających z jego potrzeb i zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

4. Na zajęciach rewalidacyjnych możliwe jest łączenie uczniów z podobnymi problemami rozwojowymi.

 5. Zapewnienie warunków do realizacji celów edukacji i rewalidacji, a w szczególności społecznych i materialnych warunków umożliwiających

  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym:

- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem oraz między uczniami,

 - kształtowanie, kompetencji społecznych, osobistych, komunikacyjnych: tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych,

- przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami,

- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych za pomocą mowy lub wspomagających bądź alternatywnych metod komunikacji,

 - wspieranie rozwoju komunikacji na każdych zajęciach i we wszystkich sytuacjach szkolnych i poza szkolnych,

- rozwijanie i utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych: stosunki przestrzenne, liczenie, mierzenie, ważenie, rozpoznawanie figur geometrycznych,

 - poznawanie stosunków czasowych,

 - naukę czytania i pisania jako umiejętności odbierania i nadawania informacji,

- wykorzystywanie naturalnych sytuacji życia codziennego do nauki rozumienia, oraz nabywania języka (przyswajania i uczenia się) i rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania w dostępnej modalności,

 

- zdobywania elementarnych ,umiejętności matematycznych, przydatnych w codziennym życiu,

- udział w różnego rodzaju zabawach: manipulacyjnych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzyczno-ruchowych, tematycznych i innych,

 - rozwój sprawności psychofizycznej (prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego: sportowych i korekcyjnych),

- wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności lub sygnalizowania potrzeb związanych z samoobsługą i dbaniem o higienę osobistą z poszanowaniem prawa do intymności,

 - uczenie się umiejętności kontroli własnych zachowań i kształtowanie niezależności uczuciowej,

 - kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,

 - uczenie umiejętności radzenia sobie z lękiem, niepokojem i stresem oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych;

- uczenie się zachowań zgodnych z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego,

 - poznawanie środowiska przyrodniczego, rozbudzanie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą,

 - uświadamianie uczniom ich ograniczeń, wynikających z niepełnosprawności, które mogą napotkać w życiu,

 - przygotowywanie uczniów do roli dorosłej kobiety i mężczyzny; wprowadzanie elementów wiedzy o rozwoju i zmianach własnego ciała oraz elementów wiedzy seksualności człowieka,

 - uczenie umiejętności ochrony siebie, swojej intymności oraz poszanowania intymności innych osób,

 - kształtowanie umiejętności bycia asertywnym,

 - rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje oraz uczenie obowiązkowości,

 - zdobywanie umiejętności technicznych i wykorzystywanie ich w różnych sytuacjach życiowych; korzystanie z urządzeń technicznych, ułatwiających funkcjonowanie w życiu,

- korzystanie z technologii informacyjnej i komunikacyjnej, z uwzględnieniem urządzeń i programów specjalistycznych, zwłaszcza umożliwiających lub ułatwiających komunikowanie się,

- rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczniów,

- poznawanie otoczenia, instytucji, obiektów i miejsc użyteczności publicznej, których uczeń korzysta i będzie korzystał w przyszłości,

- udział w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć, emocji i doświadczeń,

- uprawianie przez uczniów różnych dyscyplin sportu; udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie,

 - przygotowanie ucznia do wyboru formy spędzania czasu wolnego i aktywnego w niej udziału,

 - przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych i narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, narodu,

                         NASZ ABSOLWENT

  • Ø Opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnokształcącego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  • Ø Potrafi porozumieć się z otoczeniem na miarę swoich możliwości słownie lub za pomocą alternatywnych metod komunikacji
  • Ø Posiada niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych na poziomie własnych możliwości

 Ø Jest zaradny w życiu codziennym, odpowiednio do swojego poziomu sprawności i umiejętności oraz ma poczucie własnej wartości

 Ø Uczestniczy w różnych formach życia społecznego, zna i przestrzega ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowując prawo do swojej odrębności;

 Ø Rozpoznaje zagrożenia płynące ze świata zewnętrznego. Unika sytuacji niebezpiecznych, potrafi poprosić o pomoc lub radzi sobie samodzielnie;

  • Ø Rozwija swoje zainteresowania, potrafi spędzać czas wolny konstruktywnie;

 Ø Jest przygotowany do uczestnictwa w życiu społecznym.